Szlak Latarni Morskich – pomysł na wakacje

Ile jest latarni morskich nad Bałtykiem, które warto zobaczyć? A może wszystkie? Zebrałam wszystkie informacje w jednym miejscu, zerknij jakim fajnym pomysłem jest wycieczka Szlakiem Latarni Morskich. To tak naprawdę nasz plan wakacyjny z ubiegłego roku, ale ja wiem, że go na pewno powtórzymy. Zerknij, może i Tobie się spodoba.

W ubiegłym roku podczas naszych wakacji nad polskim morzem obraliśmy sobie za cel latarnie morskie. Początkowo podchodziliśmy do tego pomysły z rezerwą, wszak nasze dzieci na tamten czas miały niecałe 5 i 3,5 roku, dużo i mało (o ograniczeniach wiekowych będzie dalej!). Jednak z każdą zdobytą latarnią pomysł okazywał się co raz bardziej trafiony, aż po kilku zdobytych okazał się celem naszej podróży. Dlatego dzisiaj podsuwam Ci ten pomysł jako plan wakacyjny. Czy to z dziećmi czy samodzielnie. We wpisie znajdziesz wszystkie informacje na temat latarni morskich w Polsce, również z moimi uwagami co do stopnia trudności.

Ja bardzo chciałabym powtórzyć trasę szlakiem latarni morskich, może kiedyś piechotą wzdłuż wybrzeża? Tak nam się marzy. Rowerami odpada, bo jednak ścieżki są póki co dobrem luksusowym, no chyba, że coś się zmieni w najbliższym czasie :) Ale piechotą wydaje mi się fajnym pomysłem, choć to ok. 670 km. Zobaczymy. Tak czy tak, samochodem, pociągiem itd., też da radę :) My podróżowaliśmy z przyczepą, więcej w naszych pamiętnikach.

A tak w ogóle to uchwyciłam na zdjęciu światło latarni, ha! :)
A to jedna z piękniejszych latarni, Stilo

Latarnie morskie w Polsce

Niżej jest takie fajne zdjęcie ze wszystkimi latarniami morskimi na polskim wybrzeżu. Każda warta zobaczenia, choć nie wszystkie możesz zwiedzić. Na szczęście większość jest udostępniona do zwiedzania, a raczej wdrapywania się na górę.

1. Świnoujście

Najwyższa latarnia morska w Polsce i jedna z najwyższych na świecie, ma ponad 67 metrów. Położona jest trochę na uboczu i jedzie się do niej wzdłuż torów, a potem taką betonową drogą. Ogólnie są drogowskazy, ale absolutnie nie wygląda to turystycznie. Jak my byliśmy to tłumów również nie było.

Jeśli chodzi o historię latarni to jest ona z 1854 roku, początkowo miała minimalnie inny kształt, obecnie jest okrągła. Przyszła na pewno dwa remonty, w tym ostatni zakończył się w roku 2000 i od tej chwili jest udostępniona do zwiedzania. Na górę wchodzi się po 308 stopniach. Tak, tak! Jest najwyższa! Wchodzenie nie jest trudne, ale trochę tych schodów jest. Łatwo się minąć i robić przystanki, na samą górę kilka ostatnich schodków jest bardziej „drabinkowych”.

Świnoujście ostatnie stopnie
Środek latarni
Informacja o ilości stopni
Świnoujście, latarnia zdobyta

2. Kikut

Latarnia, która jest w pełni zautomatyzowana i nie jest udostępniona zwiedzającym. Stoi na wzgórzu, więc to ona bywa uznawana za najwyższą, bo jej światło „pada” na najwyższej wysokości. Aby do niej dojść trzeba wybrać się na ok. 3 km spacer. My niestety nie widzieliśmy jej na żywo.

3. Niechorze

Piękna latarnia, której my nie zdobyliśmy ze względu na złe warunki pogodowe. Podobno często bywa zamknięta, ale to tylko opinia z netu. Gdy my byliśmy to faktycznie trochę padało i wiało. Latarnia jest piękna, ma wysokość 45 metrów i 210 schodów do pokonania. Została zbudowana w 1866 roku, podczas działań wojennych była znacznie uszkodzona, jednak nie została wysadzona (znaleziona po czasie ładunki).

Schody są kręte, na końcu strome, trochę jak drabina. Podobno bywają do niej kolejki w sezonie.

W Niechorzu pogoda nam nie dopisała, ale sama latarnia piękna
Latarnia morska w Niechorzu
My niestety zastaliśmy taką karteczkę

4. Kołobrzeg

Niewielka latarnia morska, która stoi w centrum miasta, więc dostęp jest do niej łatwy. Stoi zaraz przy plaży, choć niewysoka, to widok z niej jest piękny. Uznaję ją za jedną z najłatwiejszych do zdobycia latarni, w środku są bowiem metalowe, dość wygodne (jak na klatce schodowej) schody. Po drodze jest sklepik z pamiątkami. Jedynie początkowy fragment jest węższy, ale też da radę.

5. Gąski

Jedna z ładniejszych latarni wg mnie i jedna z najwyższych, bo liczy 220 stopni (z końcowymi), wchodzi się po krętych granitowych schodach, jest raczej z tych ciemniejszych latarni, ale mega fajna. Na górze ma dość spory taras widokowy i widok na Gąski, morze i czyjś ogródek :) Zbudowana w 1876 roku.

Latarnia w Gąskach
Latarnia w Gąskach, tutaj te ostatnie stopnie na samą górą, my już schodzimy

6. Darłówko

Niziutka latarnia, ale na końcu jest drabinka i wyjście typu właz, więc z malutkim dzieckiem raczej nie polecam, u nas właz był atrakcją ;) Góra jest metalowa, więc prześwituje, widać most zwodzony (fajny punkt obserwacyjny by podziwiać jego otwieranie :))

Latarnia Darłówko
Właz na górze
Zejście z góry na dół, ale tylko ten kawałek tak wygląda
Reszta schodów jest taka
Tylko kńcówka bardziej drabinkowa
Wejście do latarni
A tutaj na górze

7. Jarosławiec

Stoi w samym centrum miasteczka, ale dość daleko od morza (nie zdziw się ;)). Jest dość łatwa do zdobycia, niezbyt wysoka, z góry jest fajny widok na Jarosławiec. Ma w środku takie fajne drewniane schody, trochę, jak w domu. Latarnia została zbudowana w 1829 roku.

Wchodzi się łatwo, ma po drodze dwa przystanki, ja byłam zdziwiona, że to już :) Taras na górze piękny, choć niektórych przeraża jego lekkie pochylenie, za to widoki jak wspomniałam bardzo atrakcyjne!

Latarnia morska Jarosławiec
Schody w środku
Widok z góry
Tutaj na górze latarni w Jarosławcu

8. Ustka

Kolejna niziutka latarnia, ale dość klaustrofobiczna na górze. Nawet dla mnie, choć absolutnie nie mam żadnych odczuć tego typu to ta ma niewielki taras i będąc na górze jest takie dziwne „uczucie” :) Za to z góry można podziwiać most zwodzony, mega fajny punkt obserwacyjny. Aha, na górze zmieści się ok. 10 osób.

Latarnia morska w Ustce
Schody

9. Czołpino

Fantastyczna latarnia morska, inna, bo płaci się na górze :) Wchodzisz, jak jest zielone światło i płacisz na górze i możesz wtedy pokonać te kilka ostatnich stopni po takiej bardziej drabince. Pani na górze (przynajmniej jak my byliśmy) bardzo miła, zagadywała chłopców o to czy chcieliby tu pracować i schodzić do wc na dole (hehe). Tak czy tak latarnia piękna. Widok cudowny! Chyba najpiękniejszy, bo widać las, a daleko morze. Wybudowana w 1982 roku, ale do zwiedzania udostępniona w latach 90.

Do latarni idzie się przez las, można podziwiać piękno Słowińskiego Parku Narodowego. Samochód zostawia się na parkingu i dalej jest około kilometr do latarni. A potem jeśli chcesz (a polecam) możesz iść na morze. Znowu idzie się około 1 km, ale to najpiękniejsza plaża na jakiej byłam. Z dużą skarpą, spokojna, cudowna! Mnie to miejsca zachwyciło.

Latarnia morska Czołpino
Piękna droga w stronę latarni morskiej
Światełka na wejście
Cudowny widok
Ostatnie kilka stopni
A to najpiękniejsza plaża, warto pójść

10. Stilo

Najpiękniejsza ze wszystkich latarni (moim zdaniem :)). Niestety od tej latarni w stronę wschodnią jest już nałożone ograniczenie wchodzenia od lat 4. Czyli tę zdobyłam sama. Schody są wygodne, końcówka bardziej stroma. Aha teren wokół piaszczysty, więc schody mogą być bardziej „śliskie”. Klatka schodowa z przystankiem i wystawą.

Widok z góry cudowny. Do latarni idzie się przez las pod górę. A jeśli chcesz potem kolejny kilometr dalej jest plaża. Ale tutaj jest bardziej tłoczno niż przy latarni Czołpino. Powstała w 1906 roku, ma dość ciekawą stalową budowę (większość jest z cegieł) i piękne kolory. Podobno rozbłyska podczas burzy, gdy uderzy w nią piorun.

Widok
Droga przez las

11. Rozewie

Najstarsza latarnia na polskim wybrzeżu, wielokrotnie podwyższana. W środku jest małe muzeum związane oczywiście z latarniami morskimi. Zbudowana w 1822 roku. Tak naprawdę są tutaj dwie latarnie, stara (czerwona) i nowa, to ta „stara” udostępniona jest do zwiedzania. Ma podobno strome, metalowe schody, my niestety przez ograniczenie wiekowe nie zdobyliśmy jej.

To już z parku miniatur, ale to latarnia Rozewie

12. Jastarnia

Latarnia bez możliwości zwiedzania. Jedna z dwóch metalowych latarni (jak Stilo). Wykonana ze starego nautofonu (buczek mgłowy) w Stilo. To najmniejsza latarnia w Polsce.

Latarnia morska Jastarnia, fotka też z parku miniatur ;)

13. Hel

Pięknie pomarańczowa latarnia z cegły, schody są betonowe, kręte, ale raczej łatwe do pokonania choć jest wąsko, a że to latarnia w dość popularnym miejscu to jest ścisk. Szczególnie na górze. Ta latarnia została zbudowana w okresie międzywojennym, wcześniejsza została wysadzona i przez jakiś czas w miejscu „dawnej” latarni był kwietnik. Obecnie jest ta latarnia, dość popularna, są do niej kolejki. Można dojechać melexem.

Latarnia morska Hel

14. Gdańsk

Najmłodsza latarnia, uruchomiona w 1984 roku. Jedyna, na której szczyt dociera się windą. To ta latarnia „niebieska” w porcie Północnym. Ale ona nie jest udostępniona do zwiedzania. Jest też druga latarnia w Gdańsku, z tego co wiem prywatna, mieści się w Nowym Porcie, jest dość niska i można ją zwiedzać.

Ta latarnia nie jest udostępniona do zwiedzania, a zdjęcie z parku miniatur

16. Krynica Morska

Latarnia, która podobno jest jedną z najładniejszych latarni morskich nad polskim morzem, ma kręte schody (często fotografowane :)), a na końcu jest drabinka. Jako, że nie byłam ta jeszcze to muszę liczyć się z opiniami innych, że na górze taras jest za szkłem. Latarnia odbudowana w roku 1951, wcześniejsza została zniszczona podczas wojny.

Latarnia Krynica Morska, przez nas jeszcze nie zdobyta

Mam nadzieję, że te krótkie, ale dość konkretne opisy ułatwią Ci wybór celu do zdobycia :) Pamiętaj o ograniczeniu wiekowym dla dzieci do lat 4, pamiętaj też, że w środku nie ma WC, a także, że jak się wejdzie to trzeba iść ;-) Podziel się swoją opinią, jestem ciekawa, która Twoim zdaniem jest najpiękniejsza.

Ograniczenia wiekowe

Uwaga! W roku 2017 na wszystkich latarniach począwszy od Stilo w kierunku wschodnim obowiązywało ograniczenie wiekowe co do wejścia na szczyt. Dziecko musi mieć ukończone 4 lata! I niestety nie ma przebacz. Też myśleliśmy, że skoro tak niewiele brakuje to może się uda, szczególnie, że my zdobywaliśmy od zachodu, więc mieliśmy już zaliczone np. Świnoujście, ale nie było takiej opcji. Zasady to zasady.

Podobno takie ograniczenie ma być wprowadzone na wszystkie latarnie nad polskim morzem, a przynajmniej taką informację otrzymałam. Co prawda trudno mi sobie wyobrazić to w latarni Czołpino (kasa na górze), ale jestem w stanie uwierzyć.

Jeśli chodzi o to czy dzieci dadzą radę to wiele zależy od dziecka, to Ty lepiej znasz swoje. Moi sporo chodzą, wspinają się i latarnię pokonywali lepiej niż dorośli, ale to nie znaczy, że każde dziecko da radę. Miejcie to na uwadze.

Park Miniatur Latarni Morskich

W Niechorzu jest park z miniaturowymi latarniami morskimi, jeszcze o nim napiszę, ale mam mieszane uczucia :) Cena za wejście jest stosunkowo duża i przynajmniej nam samo oglądanie nie dostarczyło takich wrażeń, jak zdobywanie :) Ale jest to również jakiś pomysł jeśli obierzecie szlak latarni morskich, szczególnie jak traficie na fajnego przewodnika.

Odznaki, paszporty, Bliza

To nie jest w ogóle wypromowane, sama trafiłam na to dopiero w którejś latarni z rzędu. Otóż można zbierać pieczątki do specjalnego paszportu, a potem dostać odznakę. Paszport niestety można kupić w latarniach bliżej wschodu, np. Hel, Krynica czy Stilo, można też zamówić online z tego co wiem. Tak czy tak, jak się zbierze 5 pieczątek to można wysłać taki paszport i otrzymać brązową odznakę, a tym samym bezpłatne wejście na inne latarnie morskie :)

Myślę, że największa frajda to właśnie to zbieranie, my nie mieliśmy tych paszportów, ale w każdej prosiliśmy o pieczątkę, bilecik, cokolwiek, kupiliśmy też certyfikaty z tej najwyższej w Świnoujściu, bo wiesz, dla dzieci to fajna sprawa takie „zdobyczne” :) Bardzo żałuję, że nie udało nam się kupić paszportów, ale kolejnym razem to nadrobimy.

Informacja o odznace

Ceny za wejście

Patrząc na ceny wejścia do latarni to są one niewielkie. Nie rozpisywałam wszystkich cen dla każdej latarni, ale ogólnie dla 4 osobowej rodziny to tyle co cena lodów. Wejście dla dorosłej osoby to 6-8 zł (średnio), a dla dziecka ok. 4-6 zł. Zależy od latarni, ale tak plus minus wychodzi, czasem młodsze dzieci są za darmo. Czyli maksymalnie wyjdzie za wejście dla rodziny ok. 28 zł, mogę się mylić o kilka złotych, ale wiecie to nie jest droga zabawa ;)

I proszę aby tutaj nikt się nie oburzał, bo porównuję to z innymi atrakcjami, np. w Mieście Myszy zapłacimy za wejście ok. 60 zł, każdy park rozrywki to raczej 100-120 zł, więc tak zestawiając to zdobywanie latarni morskich jest stosunkowo niedrogą zabawą ;)

Ufff skończyłam :) Mam nadzieję, że wpis będzie inspirujący, że ten pomysł spodoba Ci się na tyle, że może zabierzesz dzieci i ruszycie Szlakiem Latarni Morskich :)